Deling i skyen

Mark Zuckerberg, grunnleggeren av Facebook skriver i sin artikkel http://www.technologyreview.com/review/426438/the-law-of-online-sharing/ at mengden av informasjon vi deler på nett vil fordobles hvert år i fremtiden. I Mark Zuckerbergs lov om sosial deling er Y = C * 2 ^ X – Hvor X er tid, er Y hva du vil dele og C er en konstant.

Facebooks suksess har bidratt i stor grad til å endre vårt syn på sosiale medier og fått store bedrifter til å planlegge og forklare nye strategier og teknologier rundt verdien av sosiale medier.

Utviklingen av raskere, billigere PCèr og mobile enheter har gjort det mye enklere for oss å dele på nett. Vi kan dele på nett uansett hvor vi er. Friksjonsfri deling gjør så vi kan dele automatisk uten å velge en knapp man må trykke på for å dele. For eksempel Spotify via Facebook.

Som det står i Zuckerbergs artikkel så opprettholder Zuckerbergs lov friksjonsfri deling ved å automatisere deling. Før var det en knapp man måtte trykke på for å dele, nå er det automatisert.

Hvorfor deler vi?

Vi kan for eksempel dele gjennom Facebook og Twitter.

Dette betyr at vi har fått en nettverkseffekt på den måten at mennesker kan dele på nett. Jo mer informasjon som bli delt, jo mer nytte har vi av dette. Eller?

Som Zuckerbergs lov sier vil mengden av informasjon vi deler fordobles hvert år. Det må jo finnes en ende? Hvor lenge kan denne veksten fortsette?

Svaret på dette vet jeg ikke om finnes, men slik jeg ser det så er vi bare i startfasen når det gjelder deling på nett.  Jeg tror vi bare så vidt har kommet i gang. 

Men hva deler vi på nett? Tanken med å dele er å tilegne seg oppmerksomhet. Vi ønsker at noen andre skal se det vi deler. Enten det er venner, produkter, artikler vi har lest eller bilder. Jeg har pr i dag kun sett på deling på nett som noe jeg gjør privat. Som oftest deling av bilder eller artikler med venner. Dette er mest på en sosialt nivå. Men etter å ha satt meg mer inn i sosiale medier via kurset SOS 6501 har jeg blitt veldig nysgjerrig på hvordan man kan benytte seg av sosiale medier på arbeidsplassen, og hvordan vi kan benytte sosiale medier i å dele kunnskap. Dette syns jeg er spennende og jeg tror jeg vil se annerledes på dette om ett år eller mindre.

Deling av filer på nett, dvs at du laster ned filer som ligger på andres datamaskiner eller du gir tilgang til at andre kan laste ned filer som ligger på din datamaskin. Dette kan føre til at PCén din er mer utsatt for virus, innbrudd eller at det kan i større grad skade programvaren. Jeg vil ikke si at jeg tenker så mye på sikkerhet når jeg deler filer eller laster ned fra nett. Men jeg ser jo at sikkerhet kan bli en utfordring etter hvert som deling på nett utvikler seg. Kan vi som ”amatør delere” føle oss sikre på at vår informasjon ikke blir misbrukt?

Sikkerhet er ett viktig poeng når vi går i den retningen vi går med tanke på deling gjennom sosiale medier. Alt man deler på nett vil være offentlig i lang tid fremover. Jo mer vi deler, jo større sjans vil det også være for at det blir brukt mot oss. En ting er for eksempel bilder som kan bli brukt i settinger man i utgangspunktet ikke ønsker. Et annen problem kan være identitetstyveri. Gjennom deling på nett har man så tilgang på personlig informasjon om hverandre. Man kan lett utgi seg for å være en annen, og bruke informasjon om deg på en måte som ikke var forestilt. Hva gjør vi da, når vi oppdager at min identitet er stjålet?

En tanke om “Deling i skyen

  1. Jeg er enig med en del av poengene dine her. Det er skremmende å se hva enkelte helt ukritisk deler med omverdenen, og så i tillegg tagger de folk i bilder. Det kan jo virke som at folk etterhvert har fått litt oppdragelse på dette, men i facebooks begynnelse la jo folk ut alle slags bilder, med tags,

    Det du skriver om identitetstyveri er interessant. Det meste av informasjon om oss ligger jo delt i form av bilder, adresse, telefonnummer og fødselsdag. Det er viktig å passe på de siste viktige detaljene for å ikke utsette seg selv for dette.

Legg igjen en kommentar