Ja til sosiale medier i skolen?

Vi kan lese en blogg skrevet av Arne Krokan om at ”Teknium driver oss videre”. Krokan skriver blant annet at ”Teknium driver utviklingen videre og skaper strøm av nye digitale tjenester, men at samfunnets forståelse av disse ligger i etterkant av utviklingen”. http://arnek.wordpress.com/2012/09/07/fra-jordbruks-til-digitalt-nettsamfunn-ny-bok/

Dette er et interessant innlegg som tar opp viktigheten i at vi forstår hvilken vei teknologien er på vei og hvor på den veien vi mennesker befinner oss. I denne forbindelsen ønsker jeg å diskutere hva sosiale medier er og hva vi skal bruke det til. Jeg tror det er mange i dagens samfunn, både i en arbeidshverdag med også i en utdanningshverdag at vi ikke vet hva vi skal bruke sosiale medier til foruten en privat sosial setting. Både på jobb og skole er for eksempel Facebook stengt. Det er ikke lov å benytte Facbook på skolen eller i arbeidstiden? Hvorfor er det slik?

Jeg tror mye henger sammen med at det er lav kunnskap rundt om kring når det gjelder verdien av sosiale medier.

I boken Smart læring http://arnek.wordpress.com  er jeg er enig i Arne Krokans utspill om at vi må ta del i utviklingen når det gjelder bruk av sosiale medier i skolen. I dag er vi langt unna der vi burde være.

Dette gjelder ikke bare i skolen, men også i bedrifter. Vi tror vi er på nett og at vi henger med i utviklingen, men sannheten er at vi ligger langt bak. Mye av dette ligger i at de fleste ikke vet hva slags muligheter som ligger i sosiale medier og i kommunikasjon gjennom internett. Teknologien er her, men arbeidsprosessene er ikke konstruert slik at vi skal benytte sosiale medier- enda.

Ta for eksempel i skolen. I dag vokser barn opp i en digital verden som er helt annerledes enn den verden vi vokste opp i. I dag lærer barn seg å benytte teknologien på en helt annen måte enn vi voksne kan. Å dette allerede helt nede i 3-4 års alderen. Når barn begynner på skolen får de ingen videre utvikling av sosiale medier og kommunikasjon gjennom skolen. For på skolen er det ikke lov å være på internett eller bruke sosiale medier. Jeg mener det er slik fordi lærerne ikke har kunnskap nok om hva sosiale medier er og hvor viktig det er for fremtiden vår. Dette er jo ikke så rart. For dagens lærere er jo ikke lært opp i bruken av sosiale medier. Og de kvier seg kanskje mer for å gå i gang med det fordi de ikke ser nytten av å bruke dette i en læringsprosess. De ser ikke hvordan dette kan gi barn god læring. Barna derimot har jo kommet mye lengre enn lærerne på bruken av sosiale medier, men når de kommer i en skole situasjon så blir det ”lært” opp til at sosiale medier er noe man ikke skal benytte. Sannheten er jo at sosiale medier faktisk kan og burde benyttes i læringsprosesser. Og det som gode læringsprosesser. Det er ikke til å stikke under en stol at det er mer interessant og lærerikt for en elev i ungdomsskolen å gjøre praktiske oppgave på internett enn å sitte å lese i ei bok der de fleste kun får med seg brøkdeler av hva de leser.

Jeg har ei venninne som studerer til å bli lærer. Jeg spurte henne om de i sin 4 års utdanning ved lærerskolen hadde noe form for sosiale medier eller kommunikasjon i sitt pensum. Det hadde de ikke. Så hvordan skal vi da kunne forvente at dagens lærere ser nytten i å bruke sosiale medier i læring når de ikke en gang selv vet hva det er. Satt litt på spissen, men jeg tror det ligger mye i vår kunnskap til sosiale medier. En annen venninne av meg er nettopp ferdigutdannet lærer, og har fått jobb i ungdomsskolen. Hun har ikke profil på Facebook fordi hun ikke vil bli sett på som ”en som er på Facebook” av sine elever. Jeg mener da at oppfattelsen av Facebook og sosiale medier er en utfordring for samfunnet vårt.

Det må gjøres en innsats både i skolen og på arbeidsplasser. Vi må få mer kunnskap om hva sosiale medier kan brukes til, ikke bare at det er ett verktøy for å dele private bilder eller brette ut privatlivet sitt. Det kan være frivillig om man ønsker å gjøre. Det handler først og fremst om å henge med i utviklingen og få ett innblikk i den verdens de aller, aller fleste unge mennesker lever i. Det er ingen tvil om at samfunnet generelt henger etter i å vite hva slags innvirkning sosiale medier har på fremtiden vår. Jeg tror det bare er å kaste seg inn i det, for etter hvert vil vi bli tvunget mer og mer til å ta i bruk sosiale medier på en helt annen måte enn vi gjør i dag. 

Teknologien er her, vi må bare lære oss hvordan vi skal bruke den. 

En tanke om “Ja til sosiale medier i skolen?

  1. Jeg er langt på vei enig med deg at det bør være enhver lærer sin plikt å holde seg oppdatert, om ikke like bra som elevene, men i alle fall oppdatert. Det er ganske underlig at noen mennesker som skal drive undervisning av dagens unge ikke en gang har konto på facebook. Du skriver ikke om hun har hatt før, eller om hun rett og slett er en som ikke ønsker å være der av flere grunner.

    Jeg tror at vi i vår moderne lærerutdanning, burde ha oppdatert undervisning i IT og sosiale medier, i tillegg til andre tilgjengelige tjenester og gratis teknologi som finnes på nettet.

    Jeg har selv hatt lærere som var oppdatert på IT og tilgjengelige tjenester, og selv om dette ikke berørte faget vi hadde vedkommende i, så gir det et veldig positivt bilde av læreren. Læreren virker da moderne og oppdatert, og det gir et godt utgangspunkt i forhold til elevene.

Legg igjen en kommentar